Wat houdt deze studierichting in?
Je houdt van natuur, parken en tuinen, landschappen, … ? Je weet dat het samengaan van mens, plant en dier in de wereld van vandaag niet altijd vanzelfsprekend is? Je wil graag je steentje bijdragen aan duurzame oplossingen voor een leefbaar milieu waarin plaats is voor plant, dier én mens? Heb je een gezonde honger naar duidelijke antwoorden en naar buitenlucht? Dan is de studierichting Natuur en milieu iets voor jou!
- Welke inheemse dieren leven waar? Hoe kun je ervoor zorgen dat ze er kunnen blijven leven? Welke vogels, vissen, zoogdieren, … ?
- Hoe heet die plant? Waar groeit hij het liefst en met welke andere planten leeft hij makkelijk samen?
- Wat kan ik te weten komen als ik in de natuur sta? In het bos, in de wei, de tuin, een berm, … Wat kan ik onderzoeken en wat leid ik eruit af?
- Wat kan er fout lopen in de natuur? En hoe kan ik het rechttrekken?
- Hoe beheer je een bos, een houtkant, grasland, een vijver of beek en dus ook een park, domein, …?
- Welke machines gebruik je voor welke beheerstechnieken en hoe gebruik je ze?
- ...
In de derde graad (5de en 6de leerjaar) sla je definitief een bepaalde studierichting in. De vakken zijn veel specifieker dan in de tweede graad. In een opleiding van de dubbele finaliteit (tso) is een deel van het lessenpakket wel nog algemeen vormend, zodat je je niet alleen voorbereidt op de arbeidsmarkt, maar ook op het hoger onderwijs. Vandaar de naam 'dubbele finaliteit'.
Omdat de leerlingen van Natuur-en groentechnieken vaak vervolgopleidingen in het hoger onderwijs kiezen met wetenschappelijke vakken, verhogen we niet alleen biologie in aantal lesuren en leerdoelen (dit is ook zo in Dierenverzorgingstechnieken, Tuinaanleg en -beheer en Agrotechnieken plant), maar ook chemie en wiskunde met een beperkt aantal uitbreidingsdoelen.
Je werkt zoals al onze leerlingen voor een deel van je lessen met een persoonlijke Chromebook. Meer info over onze visie op digitaal en offline leren en waarom we voor Chromebooks kozen, vind je op deze pagina.
Waarom Horteco een goede keuze is voor deze opleiding, kan je lezen op de pagina Onze accenten.
Doorstromen naar het hoger onderwijs
- agro- en biotechnologie, afstudeerrichtingen groenmanagement, biotechnologie, tuinbouw, landbouw en dierenzorg
- landschaps- en tuinarchitectuur
- biowetenschappen land- en tuinbouw, afstudeerrichting natuur en milieu
- lerarenopleiding (biologie, biotechnieken, land- en tuinbouw)
- stedenbouw en ruimtelijke planning
- houttechnologie
- milieuzorg
- landmeten
- ...
Doorstromen naar een specialisatiejaar (Se-n-se)
- tuinaanleg en onderhoud
- bosbouw
Specialiseren tot boswachter, natuurgids, … (via deelname aan het officiële examen)
Werken als
- groentechnisch medewerker bij openbare groendiensten (gespecialiseerd groenarbeider, ploegbaas)
- medewerker op een milieudienst
- technisch medewerker in natuurprojecten van overheden (Vlaamse Gemeenschap, provincie, steden, gemeenten, …)
- ...
LESSENTABEL | u/week | u/week |
VAKKEN | 5de jaar | 6de jaar |
NEDERLANDS | 3 | 3 |
FRANS | 2 | 2 |
ENGELS | 2 | 2 |
WISKUNDE | 2 | 3 |
GESCHIEDENIS | 1 | 1 |
AARDRIJKSKUNDE | 1 | 1 |
ECONOMIE | 0 | 1 |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 |
LEVENSBESCHOUWELIJK VAK | 2 | 2 |
CHEMIE | 1 | 2 |
BIOLOGIE | 2 | 2 |
FYSICA | 1 | 0 |
TOEGEPASTE ECOLOGIE | 2 | 2 |
BIOTOOPSTUDIE | 2 | 2 |
NATUUR- EN LANDSCHAPSBEHEERSTECHNIEKEN | 2 | 2 |
BEHEERSMACHINES | 1 | 1 |
PRAKTIJK BEHEERSTECHNIEKEN | 4 | 4 |
PRAKTIJK BEHEERSMACHINES | 2 | 0 |
STAGE VAN TWEE WEKEN | + | + |
TOTAAL | 32 | 32 |