Al onze leerlingen van 1A krijgen drie lesuren per week verdieping en remediëring voor de hoofdvakken wiskunde, Nederlands en Frans. De basisleerstof van het leerplan behandelen we op een lesuur minder dan het leerplan voorziet, waardoor we ruimte creëren om de leerlingen drie lesuren per week op hun eigen tempo te laten werken (zie +1 in de lessentabel).
Gedurende deze drie lesuren worden twee 1A-klassen samengevoegd en zijn de leerkrachten wiskunde, Nederlands en Frans ter beschikking van deze leerlingen. De STEM XL-klas, die een ander traject volgt, wordt niet samengevoegd met andere klassen. Hier komt per lesuur telkens een van de drie vakleerkrachten langs, samen met een ondersteunende collega. De leerlingen en de leerkrachten bekijken welke vakken vlot en minder vlot verlopen.
Leerlingen die sterk zijn in de drie vakken, krijgen verdiepende opdrachten voor een hoofdvak of hoofdvakken die hen interesseren. Zo kunnen ze hun talenten en interesses verder ontwikkelen. We stimuleren hierbij zelfstandig werk en onderzoekende vaardigheden.
Leerlingen die moeite hebben met een vak of enkele vakken, krijgen remediërende opdrachten om hen de kans te geven opnieuw aansluiting te vinden bij de andere leerlingen. Als ze de leerstof onder de knie hebben of als het maar om één zwakker vak gaat, kunnen zij ook verdiepende opdrachten krijgen.
Met deze wekelijkse verdieping en remediëring wensen wij de leerlingen gedifferentieerd te ondersteunen en uit te dagen, zodat we hun motivatie, kennis en vaardigheden versterken.