Onze accenten
Heb je groene vingers? Vraag je je af hoe de natuur in elkaar zit en wil je gewapend met een proefbuis en een microscoop op ontdekkingstocht gaan? Heb je je hart aan dieren verloren? Of ben je overtuigd dat we duurzaam met ons milieu moeten omgaan en wil je leren hoe dat kan? Dan ben je in onze school voor natuur, wetenschappen, plant, dier en milieu aan het juiste adres.
Leren én doen
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen de kennis die ze opdoen ook in de praktijk kunnen toepassen. Ons schooldomein van 47 hectare biedt daarvoor alle kansen: zes labo’s met uitrustingen die meer wetenschappelijke proeven mogelijk maken dan de leerplannen vragen, honderden plantensoorten, tientallen boomsoorten, boomgaarden, bos, weiland, grasland, parkgebied, natuurgebied, milieubeheer, een kringlooptuin, een praktijkruimte voor aanlegtechnieken, teeltvelden, een hectare serres met allerlei fruitteelten, groenteteelten, bloementeelten en sierboomteelten, een veld- en snijbloemenwei, meer dan duizend dieren van een 120-tal diersoorten (grote huisdieren, kleine huisdieren, vogels, vissen, reptielen en amfibieën), een agility-parcours, een trimsalon, een paardenpiste.
Dankzij al die voorzieningen voeren de leerlingen zelf alle handelingen uit en moeten ze niet toekijken hoe anderen dat doen. Doordat de meeste praktijklessen op ons domein plaatsvinden, zijn er minder uitstappen nodig, waardoor de lestijd minder naar verplaatsingen gaat en er minder kosten zijn.
Gaan werken en voortstuderen
We hebben nauwe banden met de bedrijfs- en onderzoekssector. Onze leerlingen kunnen voor hun stages in meer dan 850 stagebedrijven en stage-instellingen terecht, zodat ze na hun opleiding aan de slag kunnen in de sector van hun keuze. De nieuwe duale opleidingen zorgen voor een betere doorstroom naar de arbeidsmarkt met meer praktijkkennis. Voor de leerlingen dubbele finaliteit (= tso) zorgen we ervoor dat ze met de kennis van hun algemene vakken ook kunnen voortstuderen aan hogescholen. Voor de doorstroomopleidingen Natuurwetenschappen en Biotechnologische wetenschappen is een degelijke voorbereiding op universitaire opleidingen het doel.
Leraren met kennis en ervaring
Van onze leraren verwachten we ook dat ze kennis en praktijkervaring combineren. De meesten onder hen komen uit de sector waarover ze nu lesgeven, of ze combineren zo’n job met hun functie als leraar. De leraren biotechnologische wetenschappen en biotechnieken hebben vaak ervaring als onderzoeker in laboratoria van universiteiten of bedrijven. Verschillende leerkrachten dierenzorg zijn dierenarts.
Ruimte, vrijheid, ondersteuning
Onze leerlingen mogen in de pauzes vrij tussen de teelten, de dierenverblijven en in het park rondlopen. Ze gaan vaak in groepjes op het gras of in de schaduw van de bomen zitten. Verspreid over het domein staan ook een 50-tal zitbanken en een 15-tal picknickbanken waar de leerlingen met hun vrienden verzamelen. Die open, losse sfeer vinden we ook belangrijk in het contact tussen leraren en leerlingen. Een gemoedelijke omgang met interesse en respect voor elkaars talenten en verschillen staat op onze school centraal.
Vijf medewerkers ondersteunen de leerlingen en klasgroepen op studie- en persoonlijk vlak. De leerlingen van de eerste graad krijgen daarnaast ook twee lesuren Tools for Life in het lessenpakket, die hen vaardig maken in het functioneren op school en in onze maatschappij. In de tweede en derde graad zijn deze leerdoelen verwerkt in de andere lessen.
Vaak horen we dat leerlingen die zich op een andere school niet goed voelden, hier helemaal openbloeien. De vele oud-leerlingen die onze school nog geregeld bezoeken, getuigen van de fijne herinneringen die zij aan hun schooltijd in Horteco overhouden.
Digitale vaardigheden en onderzoekend leren
Onze school zet meer en meer in op onderzoekend leren en differentiëren. Onderzoekend leren stimuleert de probleemoplossende vaardigheden van de leerlingen en vraagt om leerstof die aansluit bij hun leefwereld. Door te differentiëren willen we waar mogelijk rekening houden met het eigen leertempo van de leerlingen. Duidelijke voorbeelden hiervan zijn de drie OKAPI-uren in 1A, het basistraject en XL-traject in 1A Natuur en wetenschappen (STEM) en 2A STEM-wetenschappen, en de OKAPI-lessen in 1B en 2B.
Al onze leerlingen werken ook met een eigen Chromebook. We kozen hierbij voor een combinatie van digitaal en offline leren. Leerlingen moeten sterke digitale vaardigheden ontwikkelen en dus maken zij in veel vakken gebruik van hun Chromebook (zowel in de klas als thuis). Maar theorielessen moeten ook gevarieerd en offline kunnen plaatsvinden. Uit onderzoek blijkt dat een combinatie van didactische methodes de beste resultaten bereikt. Onze school koos voor een Chromebook en niet voor een traditionele laptop. Meer info over onze visie op digitaal en offline leren en waarom we voor Chromebooks kozen, vind je op deze pagina.
Een school waar je kan blijven - ook als je van studierichting verandert
Horteco is een domeinschool. Dat betekent dat de studierichtingen allemaal binnen dezelfde studiegebieden passen (in Horteco is dat land- en tuinbouw en wetenschappen) en dat ze zowel van aso, tso als bso zijn (doorstroomfinaliteit, dubbele finaliteit en arbeidsmarktgerichte finaliteit). Dat zorgt er ten eerste voor dat je er leeftijdsgenoten met dezelfde interesses vindt: natuur, wetenschappen, plant, dier en milieu. Daarnaast hoef je de school niet te verlaten als je binnen deze studiegebieden van onderwijsfinaliteit (aso, tso, bso) verandert. Zo zorgen we voor een langdurige relatie tussen jou en de school, voor meer studiemotivatie, een hoger welbevinden en leerlingen die elkaar beter kennen.
Internaat
Welbevinden stopt niet na schooltijd. Door onze specifieke studierichtingen en unieke voorzieningen komen onze leerlingen uit heel Vlaanderen (200-tal gemeentes). Zij wonen dikwijls te ver om elke dag met de trein naar school te komen. Voor hen biedt ons internaat een oplossing. Ervaren opvoeders en een leerbegeleidster zorgen voor een stabiel en stimulerend leerklimaat met ruimte voor ontspanning in een vriendschappelijke sfeer. Ook leerlingen die thuis moeilijk kunnen studeren, vinden in het internaat de structuur die ze nodig hebben.
Leerplezier
Horteco wil alle leerlingen degelijke vaardigheden en kennis aanleren, sociale bagage meegeven en een ervaringsgerichte, boeiende schooltijd laten beleven. Zo staan zij als volwassenen goed voorbereid en met een sterke persoonlijkheid in het leven.