Ter info: Deze opleiding zal in 2021-2022 en 2022-2023 in de 3de graad nog 'Biotechnische wetenschappen' heten, onveranderd blijven en een tso-opleiding zijn. Vanaf 2023-2024 wordt deze labo-gerichte tso-opleiding door de onderwijshervorming voor wie in het 5de jaar start vervangen door de opleiding 'Biotechnologische en chemische technieken' (=doorstroom+arbeidsmarktgericht, =tso). Onderstaande inhoud is tot dan nog van toepassing voor 'Biotechnische wetenschappen'. Nadien zullen enkele onderdelen ervan veranderen, maar 'Biotechnologische en chemische technieken' zal veel gelijkenissen hebben met de huidige tso-opleiding 'Biotechnische wetenschappen'. De nieuwe studierichting zal aansluiten op de opleiding 'Biotechnieken' in de 2de graad, die start in 2021-2022 in het 3de jaar.
Je houdt van de natuur. Je wil onderzoeken hoe die natuur in elkaar zit. Je wil die natuur gebruiken om iets nuttigs (kaas, yoghurt, bier, brood, …) te maken. Wetenschap is het antwoord. Gewapend met microscoop en proefbuis ga je aan de slag. Ben je gebeten om te weten? Dan is Biotechnische wetenschappen iets voor jou!
• Hoe maak je van melk kaas, yoghurt, room, …?
• Welke kleur hebben de kuikens van een zwarte kip en een witte haan?
• Hoe zit het met genetisch gemanipuleerd voedsel?
• Hoe vermeerder je planten rapper dan rap?
• Welk type bloed geef je aan wie?
• Hoe zorg je voor ‘zuivere’ lucht?
• Hoe maak je afvalwater weer bruikbaar?
• Waar haal je ‘schone’ energie?
• …
In de derde graad (5de en 6de leerjaar) sla je definitief een bepaalde studierichting in, met name Biotechnische wetenschappen. De vakken zijn veel specifieker dan in de tweede graad. Een deel van de opleiding is wel nog algemeen, zodat je ook de nodige vaardigheden krijgt om zelfstandig, open en zelfzeker in onze maatschappij te staan.
In het 5de leerjaar volg je naast de algemene en de specifieke vakken 1 lesuur Tools for life, waarin we je vaardigheden aanleren om je weg te vinden in onze maatschappij en op school: wie ben je, wat zijn je talenten, hoe leef je samen met anderen, welke studiekeuze past bij je talenten en vaardigheden, hoe pak je je studies aan en wat zijn goede leerstrategieën voor jou. In het 6de leerjaar wordt dit het vak studie- en gipcoaching.
Waarom Horteco een goede keuze is voor deze opleiding, kan je lezen op de pagina Onze accenten.
• industrieel ingenieur land- of tuinbouw
• agro- en biotechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)
• biowetenschappen
• industriële wetenschappen (afstudeerrichtingen textieltechnologie, verpakkingstechnologie, nucleaire technologie, …)
• chemie
• groenmanagement
• stedenbouw en ruimtelijke planning
• houttechnologie
• landschaps- en -tuinarchitectuur
• milieuzorg (laborant)
• biomedische laboratoriumtechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)
• lerarenopleiding (biologie, biotechnieken, land- en tuinbouw)
• voedings- en dieetkunde
• medische beeldvorming
• verpleegkunde
• ...
u/week | u/week | |
VAKKEN | 5de jaar |
6de jaar |
NEDERLANDS | 3 | 3 |
FRANS | 2 | 2 |
ENGELS | 2 | 2 |
WISKUNDE | 5 | 5 |
GESCHIEDENIS | 1 | 1 |
AARDRIJKSKUNDE | 1 | 1 |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 |
LEVENSBESCHOUWELIJK VAK | 2 | 2 |
TOEGEPASTE CHEMIE | 1 | 1 |
TOEGEPASTE BIOLOGIE | 2 | 2 |
ANORGANISCHE CHEMIE | 1 | |
TOEGEPASTE FYSICA | 2 | 2 |
CHEMISCHE ONDERZOEKSTECHNIEKEN |
1 | |
UITRUSTING | 2 | |
BODEMKUNDE | 1 | |
MICROSCOPIE EN MICROBIOLOGISCHE TECHNIEKEN |
2 | |
BIOMEDISCHE TECHNIEKEN | 1 | |
VOEDINGSTECHNOLOGIE | 2 | |
TOOLS FOR LIFE | 1 | |
ECOSYSTEMEN EN PROEFTECHNIEK | 2 | |
ORGANISCHE CHEMIE | 1 | |
SCHEIDINGSTECHNIEKEN | 1 | |
BEMESTING | 2 | |
LAND- EN TUINBOUWTECHNIEKEN | 2 | |
WATER- EN WATERZUIVERING | 2 | |
STUDIE- EN GIPCOACHING | 1 | |
TOTAAL | 35 | 34 |