Wat houdt deze studierichting in?
Dit is de vervolgopleiding van Biotechnologische wetenschappen in de 2de graad. Deze studierichting is een doorstroomopleiding. Dat wil zeggen dat de opleiding voorbereidt op voortstuderen aan universiteiten en hogescholen. De leerdoelen van de algemene vakken zijn bijna dezelfde als die van de aso-opleidingen. Ook voor de specifieke leerdoelen van Biotechnologische en chemische wetenschappen wordt hetzelfde theoretische niveau verwacht als voor de aso-opleiding Wetenschappen-wiskunde. De specifieke vakken van beide studierichtingen verschillen wel meer dan in de 2de graad, zoals uit de lessentabel blijkt.
Je bestudeert alles wat leeft en de omgeving ervan vooral op een theoretische manier. Je krijgt een brede wetenschappelijke basis met focus op chemie, biologie en actuele ecologische en biotechnologische thema’s, zoals toepassingen binnen natuur en milieu, voeding, land- en tuinbouw, de medische sector, recyclage,…
Wiskunde heeft een aantal leerdoelen minder dan de opleiding Wetenschappen-wiskunde, die op dat vlak zwaarder is. Toch is wiskunde ook voor deze opleiding een belangrijk vak, omdat het de basis is voor alle wetenschappen.
We gebruiken voor de praktische oefeningen vaak de mogelijkheden die ons schooldomein biedt om de theoretische wetenschappen concreet te maken: biotoopstudies, dieren, planten, teelttechnieken, vegetaties, ruimtelijke objecten en verhoudingen, labo-onderzoek, enz.
In de wetenschapsvakken en praktische oefeningen leer je het wetenschappelijke denkproces aan. Zo word je vaardig in het uitvoeren van experimenten, nauwkeurige verslagen opstellen, het zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen en verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit.
Je werkt zoals al onze leerlingen voor een deel van je lessen met een persoonlijke Chromebook. Meer info over onze visie op digitaal en offline leren en waarom we voor Chromebooks kozen, vind je op deze pagina.
Waarom Horteco een goede keuze is voor deze opleiding, kan je lezen op de pagina Onze accenten.
Doorstromen naar het hoger onderwijs
Academische bachelors
• biomedische wetenschappen• bio-ingenieurswetenschappen• industriële wetenschappen• biowetenschappen• biologie• biochemie• chemie• informatica• geografie• geologie• alle andere wetenschappelijke opleidingen en humane wetenschappen• ...
Professionele bachelors
• agro- en biotechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)• informatica• lerarenopleiding (diverse vakken)• groenmanagement• stedenbouw en ruimtelijke planning• landschaps- en -tuinarchitectuur• milieuzorg (laborant)• biomedische laboratoriumtechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)• ...
LESSENTABEL | u/week | u/week |
VAKKEN | 5de jaar | 6de jaar |
NEDERLANDS | 4 | 3 |
FRANS | 3 | 2 |
ENGELS | 2 | 3 |
WISKUNDE | 5 | 5 |
GESCHIEDENIS | 2 | 2 |
AARDRIJKSKUNDE | 1 | 1 |
ECONOMIE | 0 | 1 |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 |
LEVENSBESCHOUWELIJK VAK | 2 | 2 |
CHEMIE | 2 | 2 |
BIOLOGIE | 2 | 2 |
FYSICA | 2 | 2 |
BIOTECHNOLOGISCHE WETENSCHAPPEN | 2 | 2 |
LABO BIOTECHNOLOGIE | 3 | 3 |
TOTAAL | 32 | 32 |