Wat houdt deze studierichting in?
Je houdt van onderzoek naar de werking van de natuur en haar grondstoffen. Je wil die natuur ook gebruiken om iets nuttigs te maken. Wetenschap is het antwoord. Gewapend met microscoop en proefbuis ga je aan de slag en beantwoord je vragen zoals:
Hoe maak je van melk kaas, yoghurt, room, …? Welke onzuiverheden zitten er in afvalwater? Welke toestellen gebruik je in een laboratorium? Hoe worden medicijnen geproduceerd? Hoe maak je 'veilige' voeding? Hoe zorg je voor ‘zuivere’ lucht? Hoe maak je afvalwater weer bruikbaar?
In de tweede graad (3de en 4de leerjaar) krijg je nog altijd een ruim pakket algemene vorming (niveau doorstroom+arbeidsmarkt, = tso). Daarnaast wordt een groot deel van het urenpakket besteed aan toegepaste wetenschappen en specifieke vakken gericht op labowerk. In tegenstelling tot de theoretische benadering in de opleidingen Natuurwetenschappen en Biotechnologische wetenschappen focust deze studierichting op praktische labo- en wetenschapsvaardigheden en analyseer je biochemische productieprocessen.
In Biotechnieken worden de toepassingen van de wiskunde en de wetenschappen beklemtoond. Aan de hand van een ruim aanbod van laboratoriumproeven toets je de theorie aan de werkelijkheid. Je verwerkt meetresultaten, simuleert processen en oefent zo je ict-vaardigheden. Je toetst de concrete maatschappelijke toepassingen en mogelijkheden van de 'techniek' en de 'wetenschappen' op hun verantwoord gebruik, rekening houdend met gezondheid, natuur en milieu. Chemie en statistiek (binnen wiskunde) zijn een belangrijk onderdeel van deze studierichting.
De leerinhoud blijft voldoende polyvalent, zodat je nog altijd kan overstappen naar een andere studierichting binnen doorstroom+arbeidsmarkt (=tso).
Naast de algemene en de specifieke vakken volg je het vak Tools for Life, waarin we je vaardigheden aanleren om je weg te vinden in onze maatschappij en op school: wie ben je, wat zijn je talenten, hoe leef je samen met anderen, welke studiekeuze past bij je talenten en vaardigheden, hoe pak je je studies aan en wat zijn goede leerstrategieën voor jou.
Je werkt zoals al onze leerlingen voor een deel van je lessen met een persoonlijke Chromebook. Meer info over onze visie op digitaal en offline leren en waarom we voor Chromebooks kozen, vind je op deze pagina.
Waarom Horteco een goede keuze is voor deze opleiding, kan je lezen op de pagina Onze accenten.
Doorstromen naar het hoger onderwijs
agro- en biotechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)
• biowetenschappen
• chemie (verschillende afstudeerrichtingen)
• groenmanagement
• houttechnologie
• ecotechnologie
• landschaps- en -tuinarchitectuur
• milieuzorg (laborant)
• biomedische laboratoriumtechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)
• lerarenopleiding (biotechnieken, land- en tuinbouw, chemie,...)
• voedings- en dieetkunde
• medische beeldvorming
• ...
Werken als medewerker in
de voedingsindustrie
• een laboratorium
• een onderzoeksinstelling
• de cosmetica-industrie
• een controlebedrijf (voedselveiligheid e.d.)
• een organisatie voor natuurbeheer
• de geneesmiddelenindustrie
• de chemische nijverheid
• ...
LESSENTABEL | u/week | u/week |
VAKKEN | 3de jaar | 4de jaar |
NEDERLANDS | 4 | 4 |
FRANS | 2 | 2 |
ENGELS | 2 | 2 |
WISKUNDE | 4 | 4 |
GESCHIEDENIS | 1 | 1 |
AARDRIJKSKUNDE | 0 | 1 |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 |
LEVENSBESCHOUWELIJK VAK | 2 | 2 |
TOOLS FOR LIFE | 1 | 0 |
VOEDINGSTECHNOLOGIE | 2 | 2 |
DUURZAME EN CHEMISCHE TECHNOLOGIE | 1 | 1 |
LABOTECHNIEKEN | 4 | 4 |
CHEMIE | 2 | 2 |
UITBREIDING LABO CHEMIE | 1 | 1 |
FYSICA | 1 | 2 |
BIOLOGIE / LABO BIOLOGIE | 2 | 2 |
INFORMATICATOEPASSINGEN | 1 | 0 |
TOTAAL | 32 | 32 |
Dagelijkse leven op school
Ben je benieuwd naar wat er zoal gebeurt in onze school? Kijk dan zeker eens naar onze Facebookpagina.