Wat houdt deze studierichting in?
Ben je nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot de (levende) materie zoals milieu, voeding en gezondheid en ecologie? Ben je geïnteresseerd in biochemische processen en mogelijke biotechnologische en maatschappelijke toepassingen hiervan? Neem je graag een onderzoekende houding aan en ga je het liefst proefondervindelijk aan de slag? Kan je probleemoplossend denken, steunend op zowel wiskundige modellen als computersimulaties? Dan is de opleiding Biotechnologische en chemische technieken iets voor jou!
Je werkt in deze studierichting vaak in het labo. Daar moet je kritisch omgaan met informatie en data. Nauwkeurig werken is vereist. Vaak leggen we de link met de actualiteit, want het onderzoek naar en ontwikkelen van biochemische en biotechnologische processen is erg actueel en veelzijdig.
In de derde graad (5de en 6de leerjaar) sla je definitief een bepaalde studierichting in. De vakken zijn veel specifieker dan in de tweede graad. In een opleiding van de dubbele finaliteit (tso) is een deel van het lessenpakket wel nog algemeen vormend, zodat je je niet alleen voorbereidt op de arbeidsmarkt, maar ook op het hoger onderwijs. Vandaar de naam 'dubbele finaliteit'.
Deze studierichting bouwt verder op de opleiding 'Biotechnieken' in de 2de graad. Ze is toegespitst op chemische en biochemische processen en labovaardigheden. De klemtoon ligt op chemie, maar de biochemische toepassingen en processen nemen ook een deel van de lestijd in. De exacte wetenschappen beperken zich tot chemie en biologie, waarbij fysica enkel ondersteunend is om productie- en procestechnieken te begrijpen. Chemie, biologie en biochemie komen zowel theoretisch als praktisch aan bod, en integreren we waar mogelijk in een aantal processen. Daarnaast krijg je extra wiskunde. Dit geheel zorgt voor verbreding en verdieping in verschillende domeinen om inhouden in exacte wetenschappen en STEM-activiteiten met voldoende diepgang te kunnen verwerken.
Je werkt zoals al onze leerlingen voor een deel van je lessen met een persoonlijke Chromebook. Meer info over onze visie op digitaal en offline leren en waarom we voor Chromebooks kozen, vind je op deze pagina.
Waarom Horteco een goede keuze is voor deze opleiding, kan je lezen op de pagina Onze accenten.
Doorstromen naar het hoger onderwijs
• agro- en biotechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)
• biowetenschappen
• industriële wetenschappen (afstudeerrichtingen textieltechnologie, verpakkingstechnologie, nucleaire technologie, …)
• chemie
• groenmanagement
• stedenbouw en ruimtelijke planning
• houttechnologie
• landschaps- en -tuinarchitectuur
• milieuzorg (laborant)
• biomedische laboratoriumtechnologie (verschillende afstudeerrichtingen)
• lerarenopleiding (biologie, biotechnieken, land- en tuinbouw)
• voedings- en dieetkunde
• medische beeldvorming
• verpleegkunde
• ...
Werken als medewerker in
• de voedingsindustrie
• een laboratorium
• een onderzoeksinstelling
• de cosmetica-industrie
• een controlebedrijf (voedselveiligheid e.d.)
• een organisatie voor natuurbeheer
• de geneesmiddelenindustrie
• de chemische nijverheid
• ...
LESSENTABEL | u/week | u/week |
VAKKEN | 5de jaar | 6de jaar |
NEDERLANDS | 3 | 3 |
FRANS | 2 | 2 |
ENGELS | 2 | 2 |
WISKUNDE | 4 | 3 |
GESCHIEDENIS | 1 | 1 |
AARDRIJKSKUNDE | 1 | 1 |
ECONOMIE | 0 | 1 |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 |
LEVENSBESCHOUWELIJK VAK | 2 | 2 |
CHEMIE | 2 | 2 |
BIOLOGIE | 2 | 2 |
FYSICA / PROCESTECHNIEKEN | 2 | 2 |
LABOTECHNIEKEN | 6 | 6 |
ONDERZOEKSTECHNIEKEN | 2 | 1 |
PRODUCTIEPROCESSEN | 1 | 2 |
STAGE VAN TWEE WEKEN (6de jaar) | - | + |
TOTAAL | 32 | 32 |
Dagelijkse leven op school
Ben je benieuwd naar wat er zoal gebeurt in onze school? Kijk dan zeker eens naar onze Facebookpagina.