Wat houdt deze studierichting in?
De studierichting Wetenschappen-wiskunde bevat in de eerste plaats veel wetenschappen: biologie, chemie, fysica, aardrijkskunde en informaticawetenschappen. Hierin wordt tijd en aandacht besteed aan het verzamelen van empirisch feitenmateriaal en aan de inzichtelijke verwerking ervan. Het verzamelen van feitenmateriaal gebeurt onder diverse vormen: experimentele waarneming in het labo, veldwerk, audiovisueel materiaal, gegevens opzoeken in tabellenboeken en andere naslagwerken. Je wordt geoefend in het kritisch analyseren en evalueren van dit feitenmateriaal.
De wiskunde klimt binnen deze studierichting naar een vrij hoog niveau van algemeenheid en abstractie. Dat gebeurt via de deelvakken algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening. Interesse voor wiskunde, een degelijke voorkennis van wiskunde en een grondige beheersing van wiskundige vaardigheden zijn belangrijk.
Horteco biedt je twee keuzetrajecten aan naargelang je interesses. Beide trajecten hebben als doel je wetenschappelijke kennis en theoretische vaardigheden op een hoog verwerkingsniveau aan te leren en ze in een realistische context te leren toepassen.
Traject 1: STEM-projecten
In dit traject verscherpen we je inzichtelijke en probleemoplossende vaardigheden door middel van projecten die de brug maken tussen wetenschappen, wiskunde, technologie en ICT. Gedurende twee lesuren per week ga je op zoek naar oplossingen voor realistische probleemstellingen. Op die manier
- leer je zelfstandig en probleemoplossend werken
- verdiep je je inzicht in de leerstof van de vakken wiskunde, biologie, chemie en fysica
- maak je kennis met de wetenschap achter elektronische en digitale technologieën
- leg je verbanden tussen de verschillende vakken, waardoor je nieuwe inzichten krijgt
- verwerf je digitale vaardigheden die je binnen en buiten je opleiding sterker in je schoenen doen staan
We gebruiken voor de STEM-projecten vaak de mogelijkheden die ons schooldomein biedt om de theoretische wetenschappen concreet te maken: dieren, planten, teelttechnieken, vegetaties, ruimtelijke objecten en verhoudingen, labo-onderzoek, enz.
Dit traject is het voorkeurstraject voor wie na het secundair onderwijs in eender welke wetenschappelijke richting wil voortstuderen.
Traject 2: Dierkunde
Leerlingen die dierenarts willen worden, vinden in Horteco een uitzonderlijke vooropleiding. De studierichting Wetenschappen-wiskunde in de 3de graad sluit het meest aan bij de leerstof die je moet beheersen om te starten met diergeneeskunde aan de universiteit. In Horteco kan je deze studierichting bovendien volgen op een domein met ongeveer 1000 dieren en met alle voorzieningen die die dieren nodig hebben.
Je krijgt twee lesuren dierkunde per week van een dierenarts. Je leert daarin relevante theoretische kennis aan, die vertrekt van observatie en realistische voorbeelden, en die de onderliggende biologische en chemische verklaringen verkent. Waarom is chocolade bijvoorbeeld giftig voor een hond? En kan een dier de griep krijgen zoals een mens? Je leert ook de anatomie van huisdieren, zoals kat en hond, je leert ectoparasieten te herkennen en welke paardenrassen er zijn. Daarnaast zijn er praktische handelingen, zoals hoe je kan helpen bij de bevalling van een schaap, of EHBO bij dieren. Om die kennis aanschouwelijk te maken, gebruiken we de dieren en de voorzieningen op ons domein.
De vakken STEM-projecten en Dierkunde in de keuzeopties vallen binnen de keuze-uren die scholen mogen inrichten. Beide keuze-opties krijgen hetzelfde verplichte leerplan voor de opleiding Wetenschappen-wiskunde. Ze bieden dus beide een stevige wetenschappelijke vooropleiding om in het hoger onderwijs elke wetenschappelijke (of andere) studierichting aan te vatten.
Je werkt zoals al onze leerlingen voor een deel van je lessen met een persoonlijke Chromebook. Meer info over onze visie op digitaal en offline leren en waarom we voor Chromebooks kozen, vind je op deze pagina.
Waarom Horteco een goede keuze is voor deze opleiding, kan je lezen op de pagina Onze accenten.
Doorstromen naar het hoger onderwijs
Academische bachelors
• diergeneeskunde
• geneeskunde
• farmaceutische wetenschappen
• biomedische wetenschappen
• bio-ingenieurswetenschappen
• ingenieurswetenschappen
• industriële wetenschappen
• biologie
• biochemie
• chemie
• fysica
• wiskunde
• informatica
• geografie
• geologie
• architectuur
• economische wetenschappen
• alle humane wetenschappen
• ...
Professionele bachelors
• agro- en biotechnologie
• biowetenschappen
• informatica
• lerarenopleiding
• ...
LESSENTABEL | u/week | u/week |
VAKKEN | Optie dierkunde | Optie STEM |
NEDERLANDS | 4 (5de) / 3 (6de) | 4 (5de) / 3 (6de) |
FRANS | 3 (5de) / 2 (6de) | 3 (5de) / 2 (6de) |
ENGELS | 2 (5de) / 3 (6de) | 2 (5de) / 3 (6de) |
WISKUNDE | 7 | 7 |
GESCHIEDENIS | 2 | 2 |
LEVENSBESCHOUWELIJK VAK | 2 | 2 |
LICHAMELIJKE OPVOEDING | 2 | 2 |
AARDRIJKSKUNDE | 1 (5de) / 2 (6de) | 1 (5de) / 2 (6de) |
ECONOMIE | 0 (5de) / 1 (6de) | 0 (5de) / 1 (6de) |
BIOLOGIE | 2 | 2 |
CHEMIE | 2 | 2 |
FYSICA | 2 | 2 |
INFORMATICAWETENSCHAPPEN | 1 (5de) / 0 (6de) | 1 (5de) / 0 (6de) |
STEM-PROJECTEN | 0 | 2 |
DIERKUNDE | 2 | 0 |
TOTAAL | 32 | 32 |